Dziecko,Mamy Tematy,Ratownik Medyczny,Taty Tematy,Zdrowie

Bezpieczeństwo twojego dziecka nad wodą – Ratownik radzi

11 Cze , 2015  

 

Słońce, lato, plaża i woda

Jeden z najpotężniejszych żywiołów, z jakim obcujemy każdego dnia.

Woda jest nam niezbędna do życia, bez niej organizm człowieka nie jest zdolny do funkcjonowania. Mimo to, nie jest naszym naturalnym środowiskiem – o czym często zapominamy.

 

Średnia prędkość nurtu wody w rzece to 1,5 m/s (5,4km/h). Trzeba dobrego pływaka, aby utrzymał się w miejscu i płynął dokładnie tam gdzie chce. Niejednokrotnie nie zdajemy sobie z tego sprawy. W ubiegłym roku w Polsce utonęło 646 osób:

Wiek ofiar utonięć:
• do 7 lat – 6
• 8 – 14 lat – 10
• 15 -18 lat – 24
• 19 – 30 lat – 119
• 31 – 50 lat – 190
• powyżej 50 lat – 268

Liczba osób, które utonęły – ze względu na rodzaj zbiornika wodnego:
• rzeka – 190
• jezioro – 145
• staw – 111
• zalew – 51
• morze – 22

Najczęstsze okoliczności wypadków utonięcia (liczba osób, które utonęły):
• kąpiel w miejscu niestrzeżonym, lecz nie zabronionym – 104
• kąpiel w miejscu zabronionym – 36
• nieostrożność podczas łowienia ryb – 41
• nieostrożność podczas przebywania nad wodą – 56

157 osób które utonęły, znajdowało się w stanie nietrzeźwości!

Tylko w maju i czerwcu b.r. utonęło 47 osób.

(Dane: statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/utoniecia/109608,Utoniecia-2014.html)

 

Bezpieczeństwo nad wodą

Dlaczego o tym piszę? Kochani, to od Was zależy czy wasze dzieci będą bezpieczne nad wodą. To od rodziców zależy jak dziecko zachowuje się nad zbiornikami wodnymi. Poniżej kilka przydatnych zasad:

  1. Unikaj dzikich kąpielisk, nie są one kontrolowane przez służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo wody, dno często nie jest oczyszczane.
  2. Nie skacz do wody – zwłaszcza, gdy nie znasz zbiornika. To że w minionym sezonie w jeziorze były 3 metry wody – nie oznacza, że w tym jest dokładnie tak samo.
  3. Nie wbiegaj do wody rozgrzany – grozi to szokiem termicznym, który może skutkować zatrzymaniem krążenia i śmiercią.
  4. NIGDY nie pływaj po alkoholu (piwo to też alkohol!).
  5. Dzieci w rzekach powinny pływać w kapoku – najlepiej w szelkach, które asekurujesz.
  6. Nie zostawiaj dziecka w wodzie bez opieki.
  7. To nieprawda, że tonący krzyczy i macha rękami – zachłyśnięcie wodą uniemożliwia wydawanie dźwięków.
  8. Nie wchodź do wody, gdy nie czujesz się bezpiecznie i w pełni sił.

Te kilka prostych zasad może uchronić Ciebie i Twoje dziecko przed wypadkiem.

 

Nieszczęśliwe wypadki w wodzie – PIERWSZA POMOC

Gdy już dojdzie do nieszczęścia, kieruj się tymi zasadami:

  1. ZACHOWAJ SPOKÓJ!
  2. Ewakuuj poszkodowanego z wody – jeżeli jest to ofiara skoku do wody, odwróć na plecy w wodzie – woda zmniejsza obciążenie kręgosłupa.
  3. Udrożnij drogi oddechowe i oceń oddech.
  4. Jeżeli oddycha – ostrożnie ułóż na boku i wezwij pogotowie.
  5. Jeżeli nie oddycha – rozpocznij od 5 oddechów ratowniczych i ponownie oceń oddech, jeżeli nadal brak oddechu – uciskaj klatkę piersiową w stosunku: 30 uciśnięć, 2 oddechy.
  6. Nie przerywaj działań do przyjazdu pogotowia ratunkowego lub do powrotu czynności życiowych ratowanego.

 

Polecam Wam film, jaki w minionym sezonie przygotowała policja właśnie w temacie zagrożeń nad wodą:

 

 

Rany i stłuczenia nad wodą

Nad wodę warto zabrać ze sobą podstawową apteczkę pierwszej pomocy. Często dochodzi do drobnych skaleczeń i urazów w wyniku nastąpienia na szkło lub ostry kamień na dnie zbiornika wodnego. Ranę należy zaopatrzyć  w miarę możliwości jałowym opatrunkiem i udać się do najbliższej przychodni w celu podania anatoksyny przeciwtężcowej. Musimy pamiętać, iż plaża, piasek i kamienie mogą niestety być źródłem poważnych zakażeń.

 

Ostrożnie na słońcu

Pamiętajmy też, o ryzyku wystąpienia udaru cieplnego. Zbyt długie przebywanie na słońcu – zwłaszcza naszego szkraba może skończyć się udarem cieplnym. Koniecznie musimy pamiętać o nakryciu głowy i okresowym przebywaniu w cieniu. Gdy nasze dziecko staje się marudne, apatyczne, zgłasza bóle głowy – powinniśmy bezzwłocznie zejść ze słońca, zastosować chłodny kompres na główkę dziecka i spędzić kilka godzin w chłodnym i zacienionym pomieszczeniu.

Pamiętajmy też o pojeniu dzieci i siebie samych (najlepiej wodą) , w słoneczne i upalne dni nasze zapotrzebowanie na płyny wrasta nawet dwukrotnie. Odwodnienie może być równie niebezpieczne jak udar słoneczny, czy nieostrożna zabawa nad wodą.

 Ważne telefony w razie „W”: 

WOPR 601 100 100,

 i oczywiście 112.

Zapraszam do materiału instruktażowego, jak radzić sobie w razie niebezpiecznych wypadków nad wodą:

DzieńDobryTVN materiał video

DzieńDobryTVN materiał video

Kochani, życzę Wam aby zabawy nad wodą były w 100% przyjemne i bezpieczne.

A.

 

Śledź nas na Facebooku i obserwuj na twitterze. 

 

Ariel Szczotok

Autor Ariel Szczotok

Ariel Szczotok - Ratownik medyczny, pielęgniarz, Koordynator szkoleń medycznych w jednym z największych Towarzystw Ubezpieczeniowych na polskim rynku, instruktor kwalifikowanej pierwszej pomocy. Właściciel firmy szkoleniowej specjalizującej się w szkoleniach medycznych i szeroko pojętych usługach medycznych. Autor cyklu dotyczącego pierwszej pomocy u dzieci w Dzień Dobry TVN.

, , , , , ,